Billeder af min Hirobo model af en 

"Bell 47G"

Modellen er en tro skala model af den legendariske "mash-helikopter", som var med til at gøre helikopteren populær op gennem 1950-60´erne.

I Hirobo´s model er der monteret en japansk TAS 24 totakt benzin motor, som startes med trækstart.

Modellen er bemalet af René Rasmussen.

Den 15. marrts blev modellen startet op for at se om karburator og motor havde det godt, efter en lidt lang stilstandsperiode.

Sørmer om den ikke med vandt skala prisen ved pilottræf på Amgager - 2004 !!! - Kanon......

Den 9.april blev jomfruturen gennemført. Som en del af stormodelgodkendelsen skal der vises manøvre som er

typisk for denne model. Men da det flybar-løse rotorhoved ikke styrede helt som forventet og ønsket, så skal der lidt

justeringer til før jeg går over til flyvning, så det blev så kun til lidt hovering. Men det ser nu også godt ud !

På internettet fandt jeg nogle idéer til hvorfor rotorhovedet var så overraskende stabilt og meget lidt villig til at styrer.

Grunden kunne være at der sidder 2 gummiskiver i balance-baren som skal dæmpe og give modstand mod at balance-baren er FOR løst ophængt. Jeg prøver at rense dem eller skifte dem om muligt. Så får vi at se om det virker !!

Medio april

Efter at have konsulteret et par hærdede helikopter folk fra Runryder-forummet, så fik jeg et par tips, til at få det scala rotorhoved til at flyve bedre. Men det er stadig for ringe at flyvemed. Det er yderst stabilt at hover med, men flyvning er virkelig svært og grænser til det uforsvarlige. Løsningen bliver nu nok at jeg skifter balancebar-systemet ud med Fly-bar.

Ultimo april

Nu er rotorhovedet skoftet ud og det er blevet en markant anderledes helikopter at flyve. Nu er den rolog i hover og meget mere kontrollerbar i luften. Da der jo kun er ca. 1050 omdrejninger på hovedrotoren, så er der selvfølgelig en annelse forsinkelse i styringen, men slet ikke noget der er ubehageligt.

Stormodelgodkendelsen var hjemme da kontrollanten så modellen flyve flot rundt på himmelen og lave de drej og stig/synk som man kan forvente at modellen vil gøre i sin tid fremover. Tak Lars, for god og kritisk kontrol.

SÅ er det bare med at komme ud og brænde benzin af !!!!!

 

Tilbage til forside