Modelhelikopter
 
 


Jeg har fløjet modelhelikopter siden 1994.  De fleste modelflyvere anser helikopter flyvning som den sværeste del af modelflyve-sporten.
Det er svært at flyve modelhelikopter, men når først man har fået styr på det, er det som at cykle. Man reagere med reflekser og tænker ikke dybere over hvordan man styrer.
Indlæringen er det sværeste, men absolut også den mest udfordrende del og efter min mening også den sjoveste.

Jeg har sammen med mine klubkammerater fløjet lidt konkurrence,

men jeg bryder mig mere om scala-bygning og -flyvning.

 
 
 


  Min helikopter tidsline


 
 

1994

Kalt Baron 20
 


Kalt baron 20 er en ældre helikopter, der er kendetegnet ved ikke at have kollelektiv pitch.
Dette betyder at for at bestemme om man vil flyve op eller ned, skal ændre på hovedrotorens omdrejningstal, som så giver mere eller mindre trækkraft (løft).
Modellen kostede mig kun 500 kr. og var en billig måde at snuse til modelhelikopter på.
 

Hvis du støder på en sådan model til salg, så lad være at købe den …:!!!


1995

Hirobo shuttle Z

Shuttle er en model fra det japanske firma Hirobo. Det er en ældre model fra 80´erne, der med tiden er blevet opdateret løbende. Den version jeg havde var en Shuttle Z. Overgangen til en model med kollektiv pitch var ikke svær, men nærmere befriende. For det er meget lettere at flyve en model med kollektiv pitch.

Helikopteren var monteret med en O.S. 32 FX motor. Der var ikke overvældende kraftoverskud, men klarede sig egentlig udmærket med det den havde. Dog skal man med denne modeltype passe meget på, at den ikke køre varm. Hvilket meget let sker.

Til nybegyndere kan jeg anbefale at vælge en lidt større model, for en shuttle er faktisk ret livlig.



 
 


1996

Graupner UNI-Trainer 60

Tyske Graupner laver en helikoptermekanik der hedder UNI-EXPERT, der kan indbygges i mange forskellige "kroppe". Mekaniken er designet til en 10 ccm motor, hvilket giver et bredt motorudvalg at vælge mellem.

Jeg har købt denne model brugt af Jørgen Ølgaard. Denne model har en såkaldt trainer krop på. I bund og grund er det bare en halebom, understel og en kabinehood der er sat på mekaniken. En meget simpel og billig måde at komme ud at flyve på.

I 10 ccm helikoptere er der godt med kraftoverskud og de fleste piloter vælger denne modelstørrelse til konkurrenceflyvning.



 
 

1997

Graupner Jet Ranger

Denne model er den samme som ovennævnte UNI-60, genopstået efter et voldsomt havari i efteråret 1997.

"Kroppen" er en Jet Ranger fra Graupner, monteret med et forbederet haletræk og tungere hovedrotorblade.

Jet´en havde sin jomfruflyvning på helikoptersommerlejren i Veerst 1998.



1997

JR Ergo 50

Ergo 30/50 frenstilles af JR PROPO og forhandles af Graupner. Den er en slags mellemstørrelses helikopter. Den er mindre en de konventionelle 10 ccm og større ende små 5 ccm modeller.

Min Ergo bliv indkøbt, samlet og prøvefløjet i september 1997. Men dengang var den en Ergo 30, for den var  monteret med en O.S. 32 FXH , kort halebom og rotorblade af træ. Den havde næsten ingen kraftoverskud og var dødkedelig at flyve med. Men så......

I februar 1998 ombyggende jeg den til en Ergo 50. Der blev monteret en forlænget halebom, tryklejer i bladholderne,  en O.S.46 FXH og glasfiberblade.....og nu er den sjov !

En senere modifikation på karubaroren har fået motoren til at køre rigtig godt i mellemområdet, hvilket er et typisk svagt område for O.S. 46 FXH.

 


1998

Graupner/Vario AS 550 Fennec

- Den rigtige Heli

Mit sidst ny heli projekt. Projektet startede januar 1998 og forventes færdigt ultimo 2000.

Læs mere om Fennec projektet på Fennec-siden.


1999

Vario Sky-fox

Fabriks Foto

Som afløser for min velaftjente Uni-expert mekanik, har jeg valgt at satse på Sky-fox mekanik.

Sky-fox er en forholdsvis enkel og robust helikopter. Som ros kan man sige om den, at den er

 ganske pålidelig.

Som ris kan man sige at den er meget dyr at købe reservedele til.


2000

Robbe Futura Royal

Denne er efter min mening en af de flotteste modelhelikopter-kroppe der er lavet. Jeg installerede en Skyfox-mekanik i, men jeg havde ufattelig mange motor/kølings-problemer. Jeg fløj kun få timers flyvning med den før den blev handlet videre.


2000

Vario Bell 222

- Fabriks foto

Denne model byttede jeg mig til for ovennævnte "Royal".

Det er meningen den skal bygges om til en Bell 430, men det bliver nok først i år 2001.

- Blev senere i 2000 byttet i ufærdig tilstand til Rene Rasmussen, som byggede den færdig og solgte den til 

I.C.communication i Valby.

 


2000

Bell 206 Long Ranger

Bells´ Ranger-familie har jeg altid haft et godt øje til. Det er en meget smuk helikopter. Den forlængede version af Bell 206 Jet Ranger hedder 206L Long Ranger II.

Modellen er fra Vario og er monteret med en Sky Fox mekanik.

Første flyvning foregik i oktober 2001.

Se mere på Bell Long Ranger siden.


2000

Robbe Schlüter - Fututra SE  "Youngblood"

Jeg havde længe gået og luret på en futura model, men synes ikke prisen var særlig tiltalende.  Muligheden for at købe en brugt model bød sig, da Stefan Rasmussen valgte at stoppe med modelhelikopter. Det gav mig anledning til at byde på hans Youngblood, hvilket resulterede i en handel.

Jeg har aldrig fløjet med så velflyvende en model NOGENSINDE !

Den gør lige akkurat det man beder den om. 

Som Lars Kildholt beskriver det : "Det er KONGE....!  "

Den er for tiden sat i  "Tørdok", efter et alvorligt styrt i september 2002. Men den bliver snart ombygget til kropsmekanik og monteret i den store Wessex


2001

Bell 222 H

Denne model er købt brugt. Den har brug for en kærlig hånd, men den skal nok gå hen og blive rigtig flot.

Den har optrækkeligt understel og blinkende navigation/positionslys. Ganske flot !

Modellen blev senere opkøbt af Christian Høj.


2002

Alouette II

I marts måned købte jeg en gammel Kavan "Alouette II"

Den er oprindeligt beregnet til en 6,5 ccm motor, men jeg vil konvertere

den til elektro, ved at montere en Astro FAI 15 el-motor i stedet for.

Modellen er fra 1976  -  et klenodie !

Solgt igen i September 2002, til Jack Söderberg fra Göteborg.


Primo 2002

Westland Lynx

Jeg havde efterhånden indset at med alle de projekter jeg har i gang, vil det tage

rigtig lang tid inden jeg vil kunne se Lynx´en i luften.

Da Rene Rasmussen havde sin flotte Lynx model til salg, slog jeg til - og

solgte det VARIO byggesæt jeg havde liggende.

 

Byttet til Jack Söderberg fra Göteborg, i december 2002 til en Vario Bell UH-1D.

se mere på Lynx-siden.


 Medio 2002

VARIO X-PERIENCE

 

Efter styrtet i september med min Futura SE Youngblood, var det tid til at gøre status. Med en Futura der ville koste ganske mange penge at få flyvende igen, var jeg mere stemt for at prøve en ny model og så lade Futura´en  ligge vinteren over og vente på reservedele. Den løber jo ingen veje og spiser intet brød.

I en byttehandel med Henrik Rasmussen, hvor min Vario X-treme mekanik indgik, fik jeg nu fat i en X-PERIENCE.

Den er beregnet til en 15 ccm motor og det har den fået . O.S.91

Det langsigtede mål med denne model var, at den den skal i den store Wessex og slynge en rotor på 190 cm i diameter. Men da det ikke umiddelbart er muligt at geare mekaniken tilstrækkeligt kraftigt ( 1:11), har jeg besluttet at den nu skal erstatte den havarerede  Futura SE. Efter STORE problemer med justeringen af OS. 91SX´eren og en ekstra toppakning i kunne motoren nu gå rimelig rent !

Til nytårsflyvningen 31/12-2002 fik jeg motoren til at køre ganske godt. Næste problem er at se om jeg  kan få brændstof forbruget under kontrol.

I foråret 2003 fik jeg OS.91´eren opdateret til "C-spec" standard. Det har ikke umiddelbart gjort den til en ægte C-spec, idet den stadig har en gammel karburator på. Jeg holder dog fast i at den gamle "60B" karburator er bedre en den leverede "60L", som ikke har nogen justeringsmulighed i mellemgasområdet .

 

 

 


Ultimo 2002

Bell UH-1D

I bytte for Lynx´en fik jeg denne Vario Bell UH-1, som oprindeligt er bygget af Peter Bang fra København. I byttet fulgte en O.S. FS91S firetaktmotor med. Den havde desværre med M-olie, så den var lidt sej at få i gang igen, men det lykkedes.

Der fulgte et skala rotorhovede med, men det er et dummyhoved og er ikke noget værd. Jeg vil flyve med standard rotorhovedet og de lange skala rotorblade ! Om firtakteren kommer i igen er ikke vist, for der er flere problemer med at have en firtakter til at slæbe en tung skalamodel : Den bliver for varm og udstødningen har tendens til at smelte/udgløde. Der kommer nok en 10 ccm to-takter i.

Solgt til Rene Rasmussen, som senere har soglt den til Ib - et eller andet.

 


Medio 2003

Futura SE/Contast

 

Efter at have fløjet noget rundt med den ny Vario X-perience, var det for mig at se ikke en fuldendt erstatning for min hedengangne Futura SE. Så da Peter Lund annoncerede at han ville sælge sin ene ombyggede Futura SE/Contast. Var jeg nysgerrig.

Selv om jeg ikke har alvorlige tanker om at skaffe mig af med min X-perience, så ville jeg faktisk meget gerne have en Fututra igen, for de flyver ufattelig godt, trods deres lidt høje vægt.

Derfor indgik jeg en handel med Peter og jeg fik om bygget modelen til den form for rotorhoved og transmition, så den kan dele reservedele med min ombyggede Futura Benzin mekanik. Det er jo rarest at skulle holde sig til én model version i stedet for 2 forskellige. Så nu går jeg og småbygger på denne model ind imellen de andre projekter.

 


Primo 2004

Hirobo Bell 47G

Efter de gode erfaringer med Futura benzin mekanikken, var jeg motiveret for at bruge mere tid den slags brændstof-helikopter. Der er mange fordele ved en benzin motor, blandt andet kan man bygge større modeller og stadig have krafter nok til at løfte den rimmelig let fra jorden. Denne her Bell 47G er egentlig fra Tyskland, hvorfra René Rasmussen købte den via E-bay og han gav den sit velkenkendte flotte lag finish. Så kom jeg ind i billedet og købte den uden radio , men med motor. Jeg installerede radio og gyro i modellen og lavede lidt forskellige ændringer på modellen. Bl.a i elektroniken til lysstyringen som jeg ikk evar helt tryg/tilfreds med.

Se mere på Bell 47G siden.

 


Medio 2004

Sikorsky S-76A

Denne model er en temmelig sjælden model som ikke mange har set og endnu færre har et eksemplar af den. Jeg har valgt den fordi jeg synes at det er en virkelig flot model og fordi den har nogle liner som jeg bryder mig meget om. Den er beregnet til en 10 ccm motor og dens spante opbygning er beregnet til en Vario "3+4 mekanik", men jeg har endnu ikke bestemt mig for hvilken mekanik jeg vil bruge. Men det kunne meget vel blive en X-cell Furry basic eller en Robbe Futura. Modellen har elektrisk optrækkeligt understel fra Vario, magen til dem der sidder på deres Vario Dauphine. Læs mere på siden denne model på Sikorsky-siden.


Medio 2005

Century Predator Gassor Carbon SE

Denne model er en benzin drevet model fra Century helicopters. Den har det meste af mekaniken fremstillet i kulfiberplader, så den er temmelig stiv i konstruktionen.

Motormæssigt burde den være ganske sjov at flyve med eftersom den har en 26 ccm Hanson motor i. Denne motor er i bund og grund en standard 23 ccm Zenoah motor som har fået monteret et 26 ccm cylindersæt fra Hanson og så har den fået krumtappen afbalanseret så den ikke har nær så mange rystelser som en standard benzinmotor døjer med. Jeg har ikke fået modellen i luften endnu, men mon ikke den skulle kunne komme i luften i år ?.


 

Andre  kommende projekter :

 

 

- Sud Avion   S.E.3160  "Alouette III" 

- Tja, den er indkøbt og ligger i en papkasse og venter på at der bliver tid til at gå igang.

 

 

- Westland Wessex HC mrk. II

 

 

 

Tilbage til forsiden