Scala Projekt  "WESSEX"

Ultimo 2001 fik Jeg og René Rasmussen den idé at vi ville bygge to styk Westland Wessex HC mrk.II

Grunden er ikke, at det er en usandsynlig smuk model. Nærmere at den er så specielt udseende, at den af den grund kunne være sjov at bygge.

Der er kun ét problem. Hvor finder man en glasfiber scala krop af den model. Vario har for mange år siden forhandlet en Sikorsky S-58 model. Den er siden gledet ud af programmet og er ikke til at støve op brugt. Desuden var denne S-58 heller ikke helt magen til en Wessex, idet næsepartiet er meget anderledes udformet. Sikorsky S-58 havde i sin tid en stor stjernemotor foran i næsen. Hvor imod Wessex har 2 stk Rolls Royce Gnome turbinemotorer. 

Wessex er en licensfremstilling af en en Sikorsky S-58. Westland helicopter, som fremstillede Wessex i sin tid (1964 - ?), re-designede helikopterens "power plan", ved som sagt at introducere såkaldte fri-turbine motorer istedet for den forældede stjernemotor, som Sikorsky havde valgt til S-58 modellen. Disse turbinemotorer bød på en markent forøgelse af kraftoverskuddet, men nødvendiggjorde også at næsen fik en lidt uheldig profil. Den ser i hvert fald ikke ud som om den er tegnet af en italiensk designer ! - Men den er speciel og derfor valgte vi den .............

Vi fandt en gut i sydtyskland som for knap 10 år siden selv lavede en Wessex i jumbo størrelse. Den var i bladet "Rotor" og den var meget scala rigitg. Den var også ganske stor : 2 meter fra næse til hale !

Efter en del e-mail skriverier frem og tilbage indvilligede han i at fremstille 2 glasfiber kroppe til Rene og jeg, magen til den første jumbo model som er vist i "Rotor".

Da min model skal have en rotordiameter på mellem 180 -210 cm, JA ! der er over 2 meter, så skal der en stærk mekanik til at slynge en så stor rotordisc.

Forår 2002 :

Spanter og udskærringer i kroppen er lavet nu og overvejelserne omkring mekanikken er ved at komme på tale.

Sommer 2002 : 

Intet arbejde, det skal flyves om sommeren ....ikke bygges !

 

September :

- Mekanikken som skal i var efter planen min Vario X-treme mekanik. Denne mekanik har vist sig som ganske velflyvende. Men rygter og erfaringer har vist at netop denne mekanik har problemer med den primære (første) rem. Den bliver flået i stykker når der kommer for stort træk på. Jeg vil formode at der kommer et ganske betydeligt træk på denne rem når der skal slæbes på op mod 9 kg model. Så derfor er tankerne om at bruge denne mekanik ikke helt velovervejet. 

Oktober :

- Efter lidt beregninger, har det nu vist sig umuligt at få over ført det træk gennem den svage rem. X-treme mekanikken er solgt og jeg har investeret i en Vario X-perience 3-D helikopter. I håbet om at enten at få en god afløser til min noget bukkede Futura SE.......... ELLER at satse på at X-perience kan bruges som mekanik til Wessex´en.  Der har mildt sagt været en del problemer med den O.S 91 som jeg har sat i X-perience og det har desuden vist sig at være umuligt at lave om på total-gearingen, således at  den kan bruges til scala mekanik. Den er født med en gearing som er 7,73:1 og den skal være på 10-11:1 for at kunne trække så lange blade som planlagt..........så nu er gode råd dyre !!!

November :

Mange tanker og løsninger er overvejet og jeg har måtte sluge en STOR kamel.  Jeg har måtte indse at anvendelsen af benzin motor har visse fordele. De er yderst stabile, bruger meget lidt brændstof, er billige i drift og så ryger de næsten ikke. Samtidigt har de et voldsom  stort  moment og det er netop moment der er kodeordet til scala heli´er i større størrelse.  Efter et besøg hos Futura experten  -  Peter Lund Nielsen  - var det blevet tydeligt at min halvknuste Futura SE måske kunne gå hen og blive løsningen på dette her mekanik problem . Vi fandt en gearing som kunne bruges til en Webra P 75 AAR fra skuffen og jeg skulle bare have en ny koblings klokke, svingkobling, motorfundament, rem og hovedhjul. Den nette sum af 1500,- kr....Urrrrkk.  Tilbage i tænkeboks..........Et Futura ombygning sæt til Benzin motor koster 1300,- kr........hmmm , skulle man slå to fluer med ét smæk ?   YES, jeg gør det !!!!!                           

       

1:10 CONVERSION KIT F.ZG22
S2931

                                          

Ombygning sæt blev bestilt fra Robbe og en lækker Zenoah G230RC  23 ccm motor bestilt hos Toni Clark i Tyskland. 

 

December :

Den 5. december ankom så motoren fra Toni Clark.                WOW hvor den motor fylder meget !!!

Den er faktisk for stor til at kunne sidde i en Futura SE.  Så nu skal der tænkes lateralt.  Motor passer ikke - save i motor  NOT - Save i Futura......aaarrrhhh  er det ikke synd ? . . . . . . . Men hvad skal jeg med en motor der ikke passer ? . . . .  . den skal PASSES TIL ! 

Både motor og Futura mekanik må "bearbejdes" lidt. Også det ombygningssæt fra Robbe skal modificeres. lige nu føles det lidt "op af bakke".

Men tanken om en stor helikopter, der hænger i hover UDEN røg, er nok til at jeg fortsætter. 

Billederne viser motoren med kobling/remhjul fra Robbe´s konverteringssæt. Den leveres standard med en kobling til andet formål en helikopter.

Medio december:

Da de originale kulfiber sideplader fra min Futura SE, dels ikke passer til benzinmotoren og at det dels vil være vanvittigt at skære i de kostbare kulfiber sideplader, valgte jeg at fremstille et nyt sæt sideplader.

De nye sideplader har jeg skåret og filet ud af en stor Dural aluminiumplade i legeringen 7075-T6. Det er den type aluminium man bruger til fremstilling af strukturdele i flyvemaskiner. Jeg kunne også have brugt 2024-T3 (hovedlegeringen er kobber), men det er ikke så hård en legering som 7075 (hovedlegeringen er Zink). 

Da sidepladerne var skåret ud og pudset til, skulle alle hullerne bores. De oprindelige sideplader blev brugt som borelærer. Alle huller kom til at passe fint og der skal nu justeres lidt på motorfundamentet.  

    

Nu skal jeg se om denne her monster-mekanik mon kan klemmes ned i en Wessex-kroppen. Umiddelbart ved brug af et simpelt målebånd, kan jeg konstatere at der ikke er plads i bredden, til at have luftfilter på. Men hvad skal man også bruge det til når karburatoren sidder inde i modellen og som typisk ikke flyver over sandede eller støvede områder. Filteret ryger af !!!! 

Området, på sidepladerne, lige over motorens fæste er lidt spinkelt. Så for at undgå træthedsbrud vil jeg fremstille et sæt "doublers" af kulfiberplade, som skal spændes uden på alu-sidepladderne. Lige ledes skal "torque-boksen" forstærkes (det det trekantede område forrest på sidepladerne).

Ultimo December :

Den rigtige Wessex er bygget med en såkaldt "folding tail", som gør det muligt at parkere helikopteren i en ganske kompakt konfiguration, typisk på hangar skibe, under dæk. Skulle man  lave det på min model vil det betyde en stor vægtforøgelse i halen. Men da modellen er knap 2 meter lang kan den ikke stå i mit bagagerum i bilen uden at halen afkortes..........Hhhmmmm, skal man virkelig lave en foldehale på modellen ??   Tja, der er vist ingen vej uden om. Det bliver lidt af en opgave, men OK det er da en spændende opgave synes jeg. Jeg tog mod til mig og skar halen af ...!!!!!! NU er der ingen vej tilbage .....

Det er nu tid til at se på haletrækket. Da hale sidder højt skal der bruges en vinkel gearkasse til at få trækakslen op til halegearkassen. MEN den type 40 graders gearkasse man plejer at bruge til den slags, er ikke vinklet tilstrækkeligt. Det skulle have været en 50-55 graders vinkel, men det findes ikke lige så tilgængeligt som ønsket. Derfor valgte jeg at lade de manglende 10-15 grader blive vinklet via kardanled.

Først skal vinkelgearkassen sættes på plads i den nederste del af hale pylonen. Det er ikke så svært, det er bare 4 alurør som skrues fast igennem fibersiderne af pylonen. No problem.

Alle kardanled er af den type med en delrin "hun-del" og en Alu "han-del". Både X-cell og Vario sælger dem, men Vario tager nogle SYGE priser for deres så valget er ikke svært ...X-CELL koster kun det halve.

Måden at lave en foldehale på er ikke så mange. Der skal to sæt hængsler og en låsemekanisme på og , ja, det er det !  For at få så slørfri en hængsling har jeg valgt at designe mine egne hængsler. De er tegnet i 3D-CAD programmet "SolidWorks" som kan lave de fantastiske 3D modeller og tilmed lave maskintegninger ud fra den 3D-model man har tegnet. Kanon program. Billedet her over, på hvid baggrund, er en simulering af hvordan det færdige hængsel skal se ud.

Heldigvis har Michael Rosenberg investeret i en voldsom stor hobbyfræser og med den har det været muligt at fræse råemnerne ud til hængslerne.  

Primo januar

Fræsning af hængslerne har fortsat, men de er ikke klar endnu. Nu er jeg snart nød til at sætte mekaniken fast i sin endelige placering. Grunden er, at jeg ikke kan lave haletrækket færdig, når mekaniken ikke står fast. Derfor er arbejdet nu rettet imod at få lavet vinkelbeslag til at spænde på sidepladerne. De bagerste to plast vinkler er egentlig gode nok til at genbruge, men dem der er forest er afgjprt for svage. Forresten knækkede de også ved SE´erens havari, så jeg skal lave nogle nye.

Jeg har fået fat i nogle lækre aluminium V-profiler som j eg har savet op i 50 mm længde. De skal være beslagene der overføre de store krafter fra mekaniken til modellen. De virker overdimentioneret, men disse beslag er SÅ vigtige så "overdesigning" må anses for rimeligt. Særligt i lyset af at det er den forreste såkaldte "Torque box" som skal håndtere de store motorrystelser.

     

Medio Februar

Jeg har ikke nogen erfaring med drift af benzin motorer i modelhelikoptere og efter som denne Zenoah efter sigende ikke giver ret meget røg fra sig, når den køre på kun 1-2 % olie, vil det blive svært at finde ud af om karburatoren blander luft og blændstof for magert eller for fedt.

I rigtige fly er der en sikker måde at bestemme den slags. Mål temperaturen på udstødningsgassen. Exhaust Gas Temperature (EGT).

Jeg har bestilt både afgangsrør og zimmermann dæmper fra robbe og når de kommer hjem, så skal jeg have monteret den thermocoupler probe som jeg har købt. En Thermocoupler er en måleprobe som består af 2 metal tråde der er svejts/loddet sammen. Når denne trådsamling varmes op, giver metalerne termoelektrisk energi fra sig. Målt i milivolt, mV. Min opsætning består af en Fluke bead-probe type K, som er koblet til et lille LED milivoltmeter, som så måler hvor mange milivolt proben giver. Ved at kende spændingskarakteristikken for proben kan man let regne sig frem til hvilket temperatur proben er udsat for. En K-probe har Chrommel og Alumel som tråde og de giver en liniæer spændingskarakteristik. 41 mikrovolt pr. grad celsius.

April

Der har været en mindre ....skal vi kalde det en "strategisk overvejels"....nej.....kald det bare en krise...!!

Overvejelserne har været omkring hvordan jeg skal på testet mekaniken. Egentlig ville jeg gerne indbygge mekaniken i kroppen og så bare flyve. Men NEJ, det er nu smartere at få alt det mekaniske justeret først. Så det er nu strategien. Den ombyggede futura mekanik, med benzinmotor, skal flyve som stativ model, inden for kort tid. Dels er jeg ret usikker på hvordan udstødningsanlæget skal afstemmes og dels vil jeg gerne have motoren kørt til og trimmet inden den kommer i kroppen.

Så SÅDAN bliver det !

 

Maj

Remmen viste sig at være en annelse løsere end jeg synes om, så jeg monterede en "renoveret" remrulle. Købt af Kristian i SMFK.

Remrullen rettes af i drejebænken.

Remstrammeren set nedefra.

Remstrammeren monteret og justeret.

 

Juni

I maj måned skete der ikke så meget. Tiden har været sparsom. Men i midten af juni kom der lidt mere skub i tingene. Inspireret af stormodel træffet i Brande, røg jeg lige tilbage til hobbybordet for at se på Weesex mekanikken. Strategien fra april måned om at lade mekanikken flyve som stativmekanik før indbygning holder jeg ved.

Nu skal der bare bygges halebom, understel, radio installetion og udstødningsanlæg. Først udstødningen. Da jeg har satset på det setup som ROBBE bruger til deres benzinversion af Futura Nova Quadra, vil det blive en smal sag at montere. Dog skal hele anlægget vende fremad, istedet for bagud som på Nova. Det ser ganske finurligt ud, når den står som stativmekanik, men hvad´ - den skal jo ikke ligne en million, men bare kunne testes og derefter skjules i den store Wessex krop.

Krummer er vendt om i forhold til Nova

Sammenkobling på normal vis

Utraditional dæmpermontering

 

Da halen er for kort til at kunne tage 82 cm rotorblade, så må den forlænges. Det er ikke noget man lige gør. Da jeg sidste gang arbejdede med lange rotorblade, var det i forbindelse med Fennec-mekaniken. Dengang fandt jeg et maget lang hale bom fra en ROBBE MAGIC, som kunne anvendes. Men denne gang var det endnu længre blade så denne halebom kunne ikke genbruges. ÆV !!!

Heldigvis har Kurt Palmquist fra Greve været ude i samme situation som jeg er i nu. Kurt skulle forlænge halen til Vario X-treme for at kunne køre med sit 4 bladet rotor hoved til sin Dauphin skalammodel. Kurt havde til den lejlighed fået fremstillet en adapter, som man kunne montere en almindelig 20 mm Vario halebom i forlængelse af en stump 24 mm bom. Jeg fik lov at låne dette overgangsstykke, som jeg i drejebænken fik tilpasset mine halerør, samt lavet nye pinolgevind.

 

Halen består så af ca. 20 cm. Futura (24mm) halebom som så går over i en standart Vario Skyfox (20mm) halebom. Den er så blevet understøttet af 2 kulfiberstivere op til den horisontale finne. Som hale rotor har jeg valgt at montere de haleblade som skal bruges til den endnelige Wessex. Jeg kan lige så godt få trimmet gyroen ind med det samme nu hvor både hovedrotor og hale er de samme som skal anvedes til sidst. Det bliver særligt interessant at se hvormeget kontrol kan kan få over halen med den store hale rotor (35,5 cm.) .

 

Som nævnt tidligere ville jeg ikke så gerne have luftfilter monteret, men belært af kloge folk i Brande, vil jeg nu dog genmontere det. Argumentet var ikke så meget ydelse eller plads, men støjdæmpning. er der noget jeg gerne vil betale og arbejde hårdt for, så er det at mine modeller ikke larmer. Jeg elsker en tyst model.

Understellet er et aflagt sæt fra én af mine Vario Skyfox modeller. Det er højt bredt og meget stærkt. Til at trække pitchen skal der på et Futura rotorhoved, skal der en stærk servo til. Da det var netop pitch servoen der var årsag til at Futura SE mekaniken blev "ledig", så skulle jeg ud at investere i en ny servo til erstatning for den defekte. Valget faldt på en Futaba digital servo : S9450. 8 kg træk og med metalgearkasse. Det er OK !

Luftfilteret er monteret igen.

Skyfox understellet er god solidt

Den ny pitch-servo

 

Med rotorbladene monteret kan man begynde at ane at denne her model bliver lidt større end de flaste andre stativmodeller. Længde 178 cm. (uden blade). Tændingssystemet skulle gerne være radiostøjdæmpet fra Toni Clarks´ side. Men jeg har dog i alletilfælde indkøbt en skærmet tændrørshætte, samt en kobber stræmpe som skal skærme tændrørsledningen.

Monteret med 82 cm. blade

Den originale tændrørshætte

 

Juli

Godt nok er der ikke sket så meget de seneste uger, umiddelbart. Men projektet har ikke ligget stille. Motoren har nu været startet og slupret et par tankefuld benzin i sig. Mekaniken har dermed fået mulighed for at køre de nye stumper til og jeg har haft mulighed for at trimme karburatoren så den kan startes ganske ubesværet.

Ubesværet var dog ikke lige ordet der beskrev det første startforsøg. Lige meget hvor meget der blev primet og hevet i trækstarteren, så ville motoren ikke starte. Til alt held var Jens Munk på flyvepladsen den dag. Jens har en del erfaring med Zenoa motorer fra FG-biler, så han gav gode råd og lidt efter fik vi gang i motoren. Det viste sig at motoren var druknet og at fabriksindstillingen af klarburatorens brændstofblanding var alt for fed .

Hvad angår brændstof, ja, så drejer det sig om almindelig 92 oktane benzin, med 2 % synthetisk totaktsolie til ca. 85 kr pr. liter. 1 liter olie er nok til 50 liter benzin (100 flyveture). nettopris pr liter brændstof : ca. 9 kr.

Sammenlignet med med methanol brændstof, som koster omkring 30 kr./liter, med 10 % nitro. Så koster benzinbrændstof kun 1/3 del af methanol. Derfor er der meget økonomi i at køre med benzinmotor.

 

August

Tiden er brugt til flyvning med alle mulige andre modeller. Så byggeriet på wessex´en har været begrænset småting.

September

Modellen har nu fået monteret halestyring, gyro, batteri og fået skiftet halegearkasse. Da jeg fik lavet styrringen til halen, blev det tid til at trimme gyro og justere nulpunkt på halebladene. MEN HOV !!! halerotorbladene køre den forkerte vej.....eller rettere de er beregnet til at køre modsat. ÆV - det havde jeg ikke tænkt over da jeg indkøbte halerotorbladene.

Grunden er at jeg havde købt halerotorbladene til at kunne virke på en Skyfox mekanik. Hvad jeg ikke havde overvejet er at når jeg kombinere en vario halegearkasse med en Futura mekanik, så vendes halerotoationsretningen for fordi en Futura halegearkasse er bygget anderledes. Spidshjulene sidder ikke ens inde i gearkassen. Problemet var ikke så stort hvis ikke det var fordi haleblade har S-Schlag profil. De kan nemlig ikke vendes ligesom haleblade med fuldsymetrisk profil. Så nu skulle jeg lige fintænke over problemet.

Løsningen var ikke lige til. Jeg måtte opgive den vario gearkasse jeg havde udset mig og istedet bruge en Graupner UNI halegearkasse. Den har den fordel at man kan flytte tandhjulet om på den modsatte side af akslen, således at den ændre rotationsretning. JEP - så var den klaret. Det tog en hel aften at bygge den graupner gearkasse, fordi jeg skulle lave alle afstandsstykker på min drejebænk og derefter shimme tandhjulene op så de køre med det korrekte "backlash" (ord for tandhjulsslup).

Udstødningen skulle også lige fikseres og billeder af den tyske "3DNT" inspirerede mig til at lave lyddæmperophænget af 3 mm. pianowirer der blev bukket og monteret med en siliconeslange så ikke der er metal/metal kontakt. Det giver jo bare radiostøj.

 

Halebladene har S-Schlag profil.

Vario Skyfox halerotornav.

Det meget kompakte Graupner gearhus.

JR-2000 Piezo gyro uden heading Hold.

Zimermann dæmper fikseret til "Vorbau".

Dæmper ophæng, men siliconeisolering.

 

Oktober - SÅ FLYVER DEN SKU´ !!!

1.oktober blev dagen, hvor den første flyvning skulle forsøges. Motoren blev startet og alle rorfunktioner blev afprøvet, alt tilfredsstillende.

Jeg havde ikke lige tænkt på, at når nu jeg har vendt omdrejsretningen på halegearkassen, så skal gyroen også reverseres. Grundlæggende, men alligevel muligt at overse. NÅ ! - det er jo ikke den store skade, for det fik rettet inden jeg kom i luften med modellen. Jeg bippede en grundliggende pitchkurve ind i senderen og satte en gaskurve op som så fornuftig ud.

Jeg trimmede Idle-up 1 til at køre 1100-1150 omdrejninger på hovedrotoren og så svarer det til at motoren køre ca. 11-12.000 omdr.i minuttet. Motoren skal helst ikke køre meget hurtigere, for i dette her område skulle den køre godt, har jeg læst. Som læst - så gjort.

Justeringen af karburatoren er lidt svært, for der er ikke meget røg at vurdere blandingen på, som der er det på methanol motorer. Det digital termometer som jeg har bygget er ikke klar endnu. Så jeg vurderede at jeg ville "play safe" ved at justere "HIGH" skruen, som svarer til hovednålen på en methanolmotor, langt mere ud en foreskrevet fra fabrikken. Så ville motoren da i hvert fald ikke køre magert, men risiko for at sætte sig.

Fabrikken siger 1 3/4 omdr. på high skruen, men jeg gav den 2½. Den røg også lidt, men ikke meget. Det skulle nu vise sig at "LOW" skruen har stor indflydelse på motorens overgang fra høj tomgang til full speed. Nu var det bare lidt problematisk at komme fra low området op til high uden at miste kræfter og motoren hev efter vejret. Den gik for magert på low. Fabrikkens justering var klart for magert og da jeg gav den en ½ omgang ud på low-skruen så gik den fint fra low området op til high , uden at hoste eller hive efter vejret. Så nu var der mulighed for at komme i luften og få high skruen justet ordentlig.

I hover er det helt tydeligt at mærke at det er en Futura der har lagt komponenter til denne her klonede model. Dens styreegenskaber og stabilitet er klart genkendelige fra min gode gamle Futura SE. At der så også er kommet 250 grams blade på, det er jo noget der gør den endnu mere stabil og doven at flyve med. Men det er jo lige præcis det jeg ønsker til en stor skalamodel. Så jeg er meget tilfreds med de første flyveoplevelser.

Det skulle meget hurtigt vise sig, efter High skruen var justeret mere præcist, at denne her model kommer til at være en virkelig økonomisk model hvad brændstof forbrug angår. Som stativ model, på 6,8 kg., bliver det ikke det store problem at flyve op til 30 minutter på 500 ml benzin. Pris : 4 kr.pr. tank.

Nu skal jeg bruge noget mere tid på at trimme motoren lidt bedre og "nusse" lidt ved pitch og gas kurverne. Autorotation ? - klart det skal jeg også have sat op så hurtigt som muligt.

 

Oktober - Trimning !

Der er ikke blevet bygget så meget i denne måned, men til gengæld har jeg fået fløjet en del ture med mekaniken. Startproblemer er ved at være minimerede. Det er i bund og grund et spørgsmål om at få karburatoren trimmet ordenligt og derefter blive lidt mere dus med startmetoden. F.eks. hvor mange gange skal der trykkes på primerpumpen inden dagens første start og hvor mange gange, hvis nogen, skal der trykkes ved en start efter brændstofpåfyldning. Choker; hvornår kan det svare sig at bruge det og hvornår vil man blot drukne motoren.

Jeg har haft ca. 10-12 flyveture ind tilvidere, svarende til ca. 5 timers flyvning og jeg er meget tilfreds med modellens flyveegenskaber. Næste trin bliver at beregne hvor meget mekanikken "tager på" når den får en 2 meter lang glasfiber krop uden på. Mit gæt er ca. 10 kg ialt. og da modellen lige nu vejer 6,8 kg , skal jeg finde 3 kg. ballast at sætte under mekaniken. Så kan jeg få et realistisk billede af de flyveegenskaber som det så giver.

Her en flok billeder fra en ret tåget novemberdag i Greve :

Nu skal motoren lige køres til og mekaniken strames efter, så er vi snart klar til at tage fat på selve kroppen.

 

November og December

November har været lidt drøj. Men i december tog jeg ved igen. Mellem jul og nytår blev foldehalens hængsler endelig fræset færdige. Det er vigtigt når man har med aluminium at gøre, at man tænker sig godt om ved bearbejdningen, for at undgå revnedannelse i beslagene.

Et hvert brud (træthedsbrud) vil tage sit udspring hvor materialet er under stor stress. På samme måde som man bøjer og folder et stykke papir før end man forsøger at rive det over i en pæn line, på samme måde bliver revner i aluminium også til. Ved at svække materialet (folden i papiret) kan man styre og forudsige hvor revnen vil starte og løbe. I aluminium er det samme idé man bruger, bare med modsat fortegn, når man vil forsøge at undgå revner.

De steder i en konstrumtion hvor der er folder eller svækkelser vil brudet starte. Når man som jeg nu har et beslag som skal kunne tåle virkelig mange vibrationer, er det helt nødvendigt at man undgår unødige svækkelser. F.eks. bunden af en fræsning. Hvis man fræser helt i bund med et fræsehoved som giver et 90 grader snit, så vil man risikere at en revne vil opstå lige præcis i vinklen i bunden. Derfor prøver jeg at afrunde vinkler hvor jeg synes at kunne forudse et stor stress i beslaget.

Netop derfor har jeg bestemt mig for at afrunde halebeslaget inde i bunden, som det kan se på billedet herunder til højre.

Halehængsler i Rosenbergs´ fræser .

Afrundede hjørner er vigtige.

Overfladen blev faktisk ganske pæn og blank.

 

Januar og februar

Der er ikke blevet bygget så meget, for jeg har brugt tiden til at flyve med mekanikken og blive klog på dens væsen. Faktsik er den ganske velflyvende. Motoren er nu tilkørt og den kører fint. Måden den skal startes på er jeg blevet klar over nu.

Fra kold tilstand er startmetoden :

2 tryk benzinpumpen, så Chokeren ON , derefter 2-3 træk i trækstarten til motoren giver et prut fra sig. Derfter tages choker OFF og så starter motoren på 2. træk i snoren. Den er usvigelig sikker hver gang !!!

Der har i hele februar været lidt mange vibrationer i modellen som tydeligvis kommer fra hovedrotoren. Først afballancerede jeg hovedrotorbledene igen, men det var ikke det. Så skiftede jeg dæmpergummierne i centralstykket og vupti...... så var vibrationerne væk.

Marts

Mit hobbyrum er kommet til at lugte af "græsslåmaskine".
Ja, det er benzinlugten jeg tænker på. Det stinker voldsomt, selvom jeg aftanker totalt inden modellen bliver lukket indenfor.

Men så var det at et par stormodelpiloter i Brande, fortalte om et brændstof der hedder ASPEN. Det skulle være lugtfrit og færdigblandet med 2 % olie i. Lige til at tanke på modellen og så flyve.
Det lyder jo besnærende. Jeg er udemærket klar over at lugtfri ikke er det samme som giftfri, ligesom "lugtfri epoxy" heller ikke bør spises ;-)

Så var det at jeg gik ind til den lokale "kædesavs-pusher" for at høre om han havde hørt om ASPEN.
JO... det havde han da, men han solgte det ikke. Derimod havde han noget der hed "miljø-benzin".
"Year Rigth" tænke jeg, den hopper jeg ikke på !!! Det lyder sku´ for fodformet.
Men opfordret til at lugte til det, kunne jeg godt lugte at det var noget helst andet, nærmest som svagt rense benzin.
Det var Texaco som laver/skaffer det. Men prisen er ikke så rar :
119,- kr for 5 liter. Dog inkl- 2 % olie.
Men hvad koster ASPEN mon ?
Prisen var 115 kr for 5 liter med 2 % olie i. Forhandleren fandt jeg på : http://www.husqvarna.skov-have.dk/node1315.asp

Lige efter at jeg havde købt det, strøj jeg lige ned på flyvepladsen, tankede og trak i snoren (trækstarter ).
Der stod motoren så i perfekt tomgang. På almindelig benzin havde den lidt lav tomgang i starten og så en noget højere når den var blevet gennemvarm. Men nu er den forskel i hvertfald mindre.

Så fik den lidt havre og sat op i idle-up 1, det kørte jo fint. Næsten ingen røg, trods en udendørs temperatur på -2 grader.
Da jeg havde fløjet lidt rundt kunne jeg konstatere at hovedrotor omdrejningerne var ca. 100 omdr. højere end normalt (1050 omdr. er normalt). Nå, det kunne jo være den kolde luft der gav motoren en bedre cylinderfyldning.
Så prøvede jeg "fyre til hegnet" op mod vorherre og det var virkelig overbevisende. Om det går stærkere opad end normalt er svært at bedømme, men den var i hvert fald ikke blevet mindre livlig, tvært imod.
Forbruget ser også ud til at være det samme. Jeg flyver ca. 30 minutter på ½ liter benzin.
Prisen er jo ca. 2½ gange mere end det alm.benzin, men der er jo stadig en joker i ærmet ..... lugten.

Når man åbner og lugter til ASPEN 2T, så lugter lidt lidt hen af renset benzin og lidt af petrolium, dog ikke så skrapt.
Jeg var nu meget spændt på om hobbyrummet ville få en anden duft. Jeg lod med vilje brændstoftanken være 1/4 fuld da jeg pakkede sammen og mørket faldt på og fingrene var ved at falde af, af kulde !!
Nu her dagen efter har jeg ingen benzin dunst i lokalet. Lugter man direkte til modellen og dens udstødning, er der næsten ingen afdunstning. Det er jeg meget positivt overrasket over.

Vil jeg bruge det i fremtiden ? ABSOLUT.
Blot det faktum at lugten af græsslåmaskine er væk, er argument nok for mig. At det så er noget dyrere (23,- kr. pr. liter) betyder ikke noget i et almindeligt modelflyverbudget, set i forhold til modellernes indkøbspris.
Samtidigt har motoren nok bedre af at køre på noget renere brændstof, samt at koksaflejringer nu er et mindre problem.

Jeg er overbevist nu !! Aspen er OK , trods prisen.

 

En dunk af ASPEN 2T .

Den ny potte fra "Just Engines"

Måske ikke den mindste potte, men den døæmper godt..

Jeg har ikke været helt tilfreds med den Zimmermann potte som jeg købte hos Robbe, godt nok er der fint "træk" igennem den, men den er dels ret tung og dels ikke den mest støjsvage. Derfor snakkede jeg med Paul fra hobbyhandlen "Just Engines" fra england. Han mente at denne her potte fra AERO-Aluminium ville give et bedre resultat. Så den købte jeg og monterede i begyndelsen af marts måned. Den viste sig at veje 100 gr. mindre end Zimmermann og faktisk reducere støjen en del. Så de penge var givet godt ud.

April - maj

Tiden er gået med flyve og trimme. Men der er nu opstået problem. Mekanikens siddepladerne revner !!!! Det kan kun være på grund af de kraftige slag som motoren afsætter i mekaniken og da jeg har lavet sidepladerne i ca, 1,5 mm plade så kan jeg konstaterer at det ikke er tykt nok. Der er måske en grund til at f.eks. Vario laver deres benzin mekanik i 2 mm.

Nu skal jeg lige overveje hvad jeg gør ved det her problem og om jeg skal falde til patten og købe en Vario mekanik eller om jeg skal tilbage i pladeværkstedet og fremstille nye sideplader i 2 mm. aluplade. I mellemtiden kan I jo kigge på billederne af de spæde revner.

 

 

 

 

 

Følg projektet her på siderne fremover !

 

 
 
 

Tilbage til forsiden